Mindaz, amiről most beszélsz, annyira összetett és bonyolult dolog és folyamat, aminek a természetét időbe telik megérteni… Fiatalemberként, tapasztalatok nélkül mennyire van esély ennek az igazságához közel kerülni?
Igen, bonyolultnak tűnhet, de közelítsük meg máshonnan, és úgy már nem lesz annyira az. Az első és legfontosabb az, hogy a felvételiző fiatalember önazonos legyen. Hogy ezt elérje, pár dolgot tudnék tanácsolni. Semmiképpen ne nézze meg a felvételi anyagát nagy előadók előadásában. Ne nézzen meg semmilyen olyan előadást, amiből részletet hoz a felvételire, mert óhatatlanul utánozni fog, és ebben a pillanatban már nem önazonos. Ez azért veszélyes, mert ezeket az előadásmódokat azonnal „ledobja” magáról a színpad. Ugyanis nem az övé. Felvett egy kabátot, ami nem illik rá. És ez azonnal világosan látszik: kicsi, nagy, nem az ő színe… egyszóval nem áll jól neki. Ehelyett inkább higgyen magában.
Érti ezt egy fiatalember? Meg tudja azt határozni, hogy milyen is az, ha önazonos?
Én hiszem, hogy egyelőre ösztönösen igen. Ha nem akar másnak látszani, mint amilyen, ha nem olyan előadásmódot választ, amiben kényelmetlenül érzi magát, van esélye önazonosnak maradni. És ezzel természetesen nem azt mondom, hogy ne járjon színházba. Természetesen nézzen sok előadást. Ismerje meg a színészeket, rendezőket és a drámairodalmat. És rajtuk keresztül lessen el annyi szakmai titkot, amennyit csak tud. De a felvételi anyagát ne nézze meg más előadókkal/előadóktól.
Gondolom a bejutott hallgatóknak minél hamarabb meg kell erősíteni az önazonosság ösztönös készségét.
Pontosan. Az első félév az „én”-ről szól. Nagy kérdés, hogy „ki vagyok én?”, és ennél nagyobb kérdés az, hogy ez „hogyan tud hitelesen megszólalni?” Legtöbb hallgató, valamiféle képzéssel érkezik hozzánk, valahogyan gondolkodik a színházról. Igyekeztem megismerni őket, és ők is igyekeznek megismerni engem.
Fotó: Kuttner Ádám