Az elméleti oktatáson túl, milyen gyakorlati programjai vannak az SZFE-s hallgatóknak?
Természetesen számos gyakorlati program van, de talán most a filmforgatás-látogatást emelném ki. Igyekszünk megragadni az alkalmakat arra, hogy az éppen készülő magyar filmek forgatásaira elvigyük a hallgatókat, vagy épp vendégtanárokat hívjunk a hazai és a nemzetközi filmes világból. A legutóbbi ilyen forgatás látogatás a Semmelweis-film volt, amit Koltai Lajos rendez. Találkozhattak a hallgatók a díszlettervezővel, emellett megkaptuk a díszletterveket is. Ezeket aztán mi magunk között átbeszéljük, feldolgozzuk. Mindenféle szemszögből körbejárjuk a témát, amellett, hogy a forgatásokon a dolgok közepében is benne vannak a fiatalok. Vannak filmes látványtervező képzések máshol is, de igazán komplex képzést az országban csak az SZFE ad. Itt együtt készítik a rendező, operatőr, gyártásszervező hallgatókkal a vizsgafilmeket a látványtervező hallgatók.
Kiknek való igazán ez a szak?
Az első és legfontosabb, hogy legyen az illetőnek Látványtervező vagy hasonló BA képzése, ugyanis ez nálunk a BA képzésre épülő mesterszak. Tehát már átfogó ismeretekkel rendelkezik a színház- és a mozgókép művészet területén végzett alkotói tevékenységek alapjául szolgáló folyamatokról és koncepciókról. Alapvető ismeretekkel rendelkezik a színház- és a mozgókép művészet terület főbb elméleteiről, alapelveiről, stíluskorszakairól és irányzatairól, fontosabb alkotásairól. Átfogó ismeretekkel rendelkezik a vizuális kommunikáció alapvető közlésformáiról, a vizuális nyelv sajátosságairól, ismeri a legfontosabb rajzolási, festési, térbeli megjelenítési technikákat, anyagokat, eszközöket, eljárásokat, a különböző ábrázolási konvenciókat, tervezési módszereket és folyamatokat. Ezek mind nagyon fontosak, mert képekkel kommunikálunk. Ez a képzés is, mint minden jó képzés a szakmai követelményeken túl magára az életre is nevel.
Mondana egy példát?
Vegyük azt a példát, hogy valaki elkészül egy jelmezzel vagy díszlettel, majd felveszi a jelmezt a színész, felmegy a színpadra a főpróbahéten, vagy kamera elé áll a ruhapróbán és „leugrik” a ruha róla is és a színpadról, a kamera képéről is. Valami miatt nem működik. Mit tehetünk ilyenkor? Bármilyen sok munkánk is van abban a jelmezben, egy pillanat alatt el kell tudni engedni, mert nem szolgálja azt a bizonyos ÜGY-et, a MONDANIVALÓT, amiről már beszéltünk. Mennie kell, mert jobbat kell helyette csinálni. Az elengedés az emberi élet egyik legnagyobb feladata és azt látom, hogy szinte mindenki küszködik vele. Ragaszkodunk a rosszhoz, a megszokotthoz, holott, ha elengednénk, jönne valami új, friss, talán jobb is. Ez a szak még a jellemfejlődésben, a dolgok tudatosításában is segítségünkre van, hiszen aki képes az elengedésre, az képes tovább lépni, jobbá lenni, fejlődni.
B. Török Fruzsina