SZÍNHÁZMŰVÉSZET
SZÍNMŰVÉSZ
A színészképzés célja olyan színművészek képzése és felkészítése, akik az elsajátított széles körű, összetett készségeik, illetve elméleti és gyakorlati ismereteik birtokában alkalmasak a kor kihívásainak megfelelően különféle színházi stílusokban megmutatkozni. A képzés foglalkozik a színpadi színészmesterség mellett a filmes színészmesterséggel is.
A végzettek így egyaránt képessé válnak rádiós produkciókban és filmszinkronizálási feladatokban magas szintű színművészeti tevékenységet folytatni.
A színművész szak két specializációja:
a) Prózai színművész
b) Zenés színművész
A zenés színész képzés megegyezik a színészképzéssel, azzal a különbséggel, hogy az oktatás során nagyobb hangsúlyt kap a hallgatók zenei képzésének fejlesztése. A szakirány célja, hogy az itt végzett hallgatók a prózai műfajokon túl, bármely zenés műfajban (daljáték, operett, musical) is kiemelkedően megállják a helyüket.
c) Bábszínművész
A színészképzés célja olyan bábszínművészek képzése és felkészítése, akik az elsajátított elméleti és gyakorlati ismeretek széleskörű, összetett készségeik birtokában alkalmasak a kor kihívásainak megfelelően különféle színházi stílusokban megmutatkozni.
A képzés célja színházrendezők felkészítése, akik ismerik a világtörténeti és kortárs színház irányzatait, és képesek egyéni, saját elképzelésük színpadon történő megjelenítésére. Megszerzett elméleti és gyakorlati ismereteik birtokában a színházrendezők alkalmassá válnak a személyes fogalmazásmódra, professzionális előadás létrehozására, érvényes mondandó kifejezésére a színház különféle műfajaiban. Felkészültségük alapján kellő mélységű elméleti ismerettel és gyakorlati készséggel rendelkeznek tanulmányaik doktori képzésben történő folytatásához.
Színházrendező szak négy specializációja:
a) prózai színházrendező
b) zenés színházrendező
A zenésszínház-rendező képzés során kiemelt hangsúlyt kap a hallgatók speciális zenei képzése. A szakirány célja, hogy az SZFE-n végzett hallgatók zenés színházi rendezőkké váljanak.
c) bábszínházrendező
A képzés célja bábszínházrendezők felkészítése, akik ismerik a világtörténeti és kortárs bábszínház irányzatait, és képesek egyéni, saját elképzelésük színpadon történő megjelenítésére. Megszerzett elméleti és gyakorlati ismereteik birtokában a színházrendezők alkalmassá válnak a személyes fogalmazásmódra, professzionális előadás létrehozására, érvényes mondandó kifejezésére a színház különféle műfajaiban. Felkészültségük alapján kellő mélységű elméleti ismerettel és gyakorlati készséggel rendelkeznek tanulmányaik doktori képzésben történő folytatásához.
d) fizikai rendező
Az oktatás célja olyan szakemberek képzése, akik a színházi munkafolyamatok pontos ismeretének elsajátításával képesek lesznek színházi előadások létrejöttekor a próbafolyamat munkamenetét átlátni, megszervezni. A rendező melletti munkatársként továbbá képesek lesznek egyéb szakmaspecifikus feladatokat is ellátni (kellékes, súgó, ügyelő), és amennyiben szükséges, az előadások hátterét, zökkenőmentes lefolyását biztosítani kőszínházakban és független társulatoknál egyaránt.
Képzési szint: mesterképzés
Munkarend: nappali és levelező
Finanszírozási forma: állami ösztöndíjas
Képzési idő: 2 félév
Állami támogatás/önköltség féléves összege: 240.000 Ft
A képzés önköltséges finanszírozási formában is indul.
A Színház- és Filmművészeti Egyetem (SZFE) a Pázmány Péter Katolikus Egyetem Bölcsészet- és Társadalomtudományi Karával (PPKE BTK) együttműködésben színházházművészeti tanár mesterképzést indít. Az egyedi stratégiai együttműködés célja olyan kiemelkedő szaktanárok képzése, akik magas szinten tudják képviselni a színházművészeti szakma tárgyainak oktatását. A közös képzés indítását a Magyar Felsőoktatási Akkreditációs Bizottság is támogatta.
A színházművészeti tanár mesterképzésre a színművész, a színházi rendező, és a színházi dramaturg osztatlan szakok valamelyikén szerzett diplomával rendelkezők jelentkezhetnek.
Az egyetemi szintű szakokon szerezhető szakképzettségekkel egyenértékűek a művészeti főiskolák egyetemi jellegű főiskolákká átszervezéséről szóló 1971. évi 20. törvényerejű rendelet hatálybalépése előtt szerzett azonos megnevezésű, főiskolai szintű szakképzettségek, valamint az 1986. évi 13. törvényerejű rendelet hatályba lépése után a Színház- és Filmművészeti Főiskolán szerzett oklevél.
A képzési idő 2 félév.
Képzési formák: teljes idejű (nappali) és részidejű (levelező).
A rövid ciklusú (két féléves) képzés összesen 60 kredit megszerzése révén készíti fel a hallgatókat arra, hogy a színházművészet szakmai tárgyait oktassák szakgimnáziumban, szakisoklában, illetve az alapfokú művészetoktatásban. Az első félév során a hallgatók megismerkednek a pedagógia és a pszichológia alapkérdéseivel, tanulnak neveléselméletet, fejlődéspszichológiát, oktatáselméletet, digitális tanulástámogatási és teljesítményértékelő módszereket, valamint pedagógia kommunikációs, illetve nevelés-oktatási gyakorlatokon is részt vesznek.
A második félév folyamán a személyiségfejlesztő és konfliktuskezelő gyakorlat és az anyanyelvi kritériumvizsga teljesítése, valamint a kiemelt figyelmet igénylő tanulók nevelésével kapcsolatos tárgyi ismeretek megszerzése mellett a tanári portfólió elkészítésére és a szakmai gyakorlatra koncentrálhatnak a hallgatók. A képzés a gyakorlati ismeretek átadásán túl megfelelő tudományos megalapozást biztosít akár a doktori tanulmányok későbbi megkezdéséhez is.
A kétféléves, diszciplináris MA végzettségre épülő képzés során a hallgatók elsajátítják a színházművészeti tanár szakterületére vonatkozó kompetenciákat. Ide tartozik a tanult művészeti ismeretek átadásának képessége; a jó együttműködő- és kommunikációs képesség elsajátítása, az írói és/vagy színpadi gyakorlati tapasztalat megszerzése; a színpadi munka, az előadás-készítés gyakorlatának tudása; a tanórán kívüli tanulói csoportok szervezése és irányítása, a pedagógiai folyamatok és a tanulók értékelése, a művészeti tevékenység tanulást támogató, a személyiség fejlesztést segítő pedagógiai módszerek ismerete ás alkalmazási lehetőségei, valamint az előadó-művészet összetett folyamata során felmerülő a stresszkezelési módszerek és azok leküzdési stratégiáinak ismerete.
A fenti kompetenciák elsajátításával párhuzamban a hallgatók a színházművészeti tanár sajátos szakmódszertani (tantárgy-pedagógiai) ismereteire is szert tesznek tanulmányaik során: megtanulják a színházművészeti nevelés pedagógiai alapelveit és általános módszereit; a színházművészeti oktatás történeti hátterét és nevelésfilozófiai sajátosságait. A korszerű kutatások fényében képesek lesznek a mesterképzésben elsajátított szakterületi ismeretek pedagógiai alkalmazására; megismerik a színházművészeti oktatás és nevelés helyét, szerepét és módszereit; a Nemzeti alaptanterv nevelési- és oktatási tudnivalóit. Feladatuk lesz továbbá megismerkedni a művészeti nevelés és a személyiségfejlesztés kapcsolatával; a színházművészet alkalmazási módszereivel más curriculum területek oktatásában; felkészülni a tehetséggondozásra, a tanulók professzionális színházművészi pályára történő előkészítésére, valamint a kiemelkedő művészi tehetségek egyéni kibontakoztatásának feladataira.
Az SZFE és PPKE BTK összefogásával induló új és rendhagyó színházpedagógiai mesterképzés hozzájárul a színházművészet oktatásának legmagasabb színvonalú formájához. A képzés egyedi struktúrája és intenzív, két féléves folyamata segíti a hallgatókat abban, hogy kiváló szaktanárrá válhassanak, akik magabiztosan tudják oktatni a színházművészet szakmai területeit. A program nemcsak gyakorlati ismereteket nyújt, hanem tudományos megalapozást is biztosít, ezzel megteremtve a lehetőséget a hallgatóknak a doktori tanulmányok későbbi megkezdésére is. A szak – gazdag tananyaga révén, amely az SZFE és a PPKE szakmai bázisát és tapasztalatait együttesen építi magába –, nemcsak a színházművészeti oktatás minőségét emeli, hanem az újabb generációkat is előkészíti arra, hogy a színházpedagógia különböző területein kiemelkedő és inspiráló szerepet töltsenek be.
A felvételi vizsga egy fordulóból áll.
I. forduló:
Szóbeli vizsga
A szakra való jelentkezés képzés béli feltétele egyedül egy BA-s diploma. Korhatár a felvételi vizsgán nincs. A dokumentumfilm-rendező szakra olyan kreatív, empatikus és érzékeny hallgatók jelentkezését várja az Egyetem, akik megkérdőjelezhetetlen filmes érdeklődéssel és a dokumentumfilm műfajának ismeretével rendelkeznek. A szociális érzékenység, a valóság iránti nyitottság, a fejlett vizuális látásmód, a mindennapi történésekre való figyelés, az emberi sorosok iránti érdeklődés alapfeltétele a felvételi vizsgának. A felvételi vizsga tesztje elsősorban a felvételizők tájékozottságát, világlátását, érettségét hivatott mérni. Lexikális tudásra nincs szükség, ugyanakkor előny, ha a felvételiző már próbálkozott a maga eszközeivel dokumentumfilmet készíteni. Az induló képzés mester szak, ami nem zárja ki, hogy a jelentkező bölcsész, szociológus vagy történész alapképzéssel jelentkezzen a szakra. A képzés a képekben való fogalmazásra épül, ezért a történetmesélés azon formái a preferáltak, melyek nem a verbális eszközökre támaszkodnak. A felvételi három fordulós, de két rostás, ami azt jelenti, hogy mindenki, aki írásbeli vizsgát tesz, a szóbeli vizsgán is részt vesz. Az elhivatottság és a megfelelő idővel való rendelkezés az egyik alapfeltétele a sikeres felvételinek.
A Filmrendező művész mesterképzési szakra olyan diplomások jelentkezését várjuk, akik megfelelő filmes képzésben részesültek, és korábban megszerzett elméleti és gyakorlati tapasztalataikra alapozva szeretnék tovább mélyíteni tudásukat. A képzés célja, hogy a hallgatók autonóm alkotókká váljanak, képesek legyenek egyéni, magas színvonalú művészi alkotások létrehozására.
A képzés célja olyan filmoperatőrök képzése, akik képesek az őket körülvevő világot vizuálisan értelmezni, akik megtalálják saját alkotói útjukat és képesek történeteket elmondani, gondolatokat kifejezni a képek nyelvén. A képzés elvégzésével a hallgató megismeri a képi ábrázolás stílusjegyeit a különböző vizuális kultúrákban és társművészetekben egyaránt, illetve elsajátítja a filmkészítés szakirányainak elméletét és gyakorlatát, továbbá rendelkezik egyéni látásmóddal, kialakul a vizuális fantáziája, kompozíciós érzéke. A végzettek munkájuk során képesek lesznek a filmkészítés szakembereivel kreatív módon együttműködni, valamint felkészültek lesznek tanulmányaik doktori képzésben történő folytatására.
Képzési szint: mesterképzés
Munkarend: nappali
Finanszírozási forma: állami ösztöndíjas
Képzési idő: 4 félév
Állami támogatás/önköltség féléves összege: 950.000 Ft
A képzés önköltséges finanszírozási formában is indul.
Az intézmény képzési sajátosságairól a Zsigmond Vilmos Mozgóképművészeti Intézettől kaphat tájékoztatást.
A képzés célja forgatókönyvírók képzése, akik alkalmasak releváns, magas művészi színvonalat képviselő, eredeti hangú történetek megalkotására, amelyek mind a magyar, mind a nemzetközi kortárs filmművészetben értékes, kiemelkedő filmalkotások alapjául szolgálhatnak. Tájékozottak a magyar és nemzetközi filmművészetben, valamint annak társművészeteiben (színház, irodalom, televízió), a mindenkori társadalmi, közéleti kérdésekben. Figyelemmel követik és behatóan ismerik a legújabb mozgóképes irányzatokat, a magyar és a nemzetközi kulturális életet. Felkészültek tanulmányaik doktori képzésben történő folytatására.
A felvételi folyamat megkezdésének alapfeltétele, hogy minden jelentkező benyújtsa a személyes portfólióját, amelynek tartalmaznia kell a jelentkező önéletrajzát, egy 1 oldalas játékfilm szinopszist, és még legalább egy olyan forgatókönyvet vagy egyéb műalkotást (film, írásmű, rajz, grafikai munka, zenemű stb.), amelyet a jelentkező készített vagy alkotóként közreműködött az elkészítésében.
A felvételi vizsgákat az egyetem 2024. április 19. és június 28. között tartja.
Minden jelentkező személyre szóló értesítést is kap a saját vizsganapjáról. Amennyiben 2024. április 14-ig nem kap értesítést, forduljon az egyetem Oktatástámogatási Igazgatóságon Barkaszi Klaudiához a barkaszi.klaudia@szfe.hu e-mail címen.
A felvételi vizsga három fordulóból áll.
I. forduló:
A szóbeli felvételi beszélgetés során a felvételi bizottság felméri a jelentkezők általános műveltségét, filmtörténeti ismereteit, olvasottságát, zenei érdeklődését, a társművészetek ismeretét, valamint vizsgálja a felvételizők elemzőképességét, kreativitását és kooperativitását.
II. forduló:
A továbbjutott felvételizőknek egy nagyjátékfilm szinopszist kell írniuk a hozzátartozó 6 oldalas nagyjátékfilm treatmenttel együtt egy megadott témában, megadott időintervallumban és helyszínen.
III. forduló:
A második fordulóban megírt és véglegesített szövegeket a felvételi bizottság kiértékeli, és ez alapján hívja be a harmadik fordulóba a felvételizőket, akiknek vizuális anyagok kíséretében prezentálniuk kell a filmtervüket. A prezentáció után a bizottság konzultál a felvételizővel.
Képzéseinket állami ösztöndíjas és önköltséges finanszírozási formában is hirdetjük, a felvételi követelmény minden esetben azonos. Magyarország vagy EGT tagállamok állampolgárai 12 féléven keresztül jogosultak Magyarországon állami ösztöndíjas képzésben részt venni. A kívánt finanszírozási formát a felvételi jelentkezés során kell megjelölni. Amennyiben mindkét finanszírozási formát megjelölte, a sorrend a mérvadó.
Az MA képzés célja Látványtervező művész szakemberek képzése, akik a látványtervezői elméleti és gyakorlati tudásuk és megfelelő tervezői készségek birtokában alkalmasak a magyar és az egyetemes vizuális mozgófilmes kultúra szolgálatára és terjesztésére. Szakismereteikkel segítségére tudnak lenni a színház- és mozgóképművészet többi ágának is. A látványtervezés funkcionális, művészi és közéleti problematikájában képesek mérvadó vélemény kialakítására, és a látványtervezés különböző szakterületein kezdeményező, vezető tervezői, művészeti műhelyt vezető szerep betöltésére. Felkészültek tanulmányaik doktori képzésben történő folytatására. A képzés során a hallgatók többek közt a játékfilmes látványtervezés elméletét, a látványtervezés gyakorlatát, a filmdramaturgia és a forgatókönyvírás ismereteit sajátítják el.
A projektszemléletű képzés célja, hogy a filmhangkészítés lényegét érintő képességeket erősítse úgy, mint az együttműködési és kommunikációs készség, problémamegoldó képesség, technikai, tervező- és szervezőkészség, dramaturgiai érzék, analitikus hallás és történetközpontú hangi gondolkodás kialakítása. Filmhangkészítővé válni minden műfajban komplex tudást, érzékenységet, szakmai felkészültséget, de mindenekelőtt magas fokú együttműködési kultúrát feltételez. A Filmhangkészítő szakon tanuló diákoknak ezen felül meg kell ismerkedniük azzal a jelentős mennyiségű szakmai ismerettel, ami a 21. századi filmhang rögzítéséhez és utómunkálataihoz, a hang dramaturgiájának kialakításához, valamint a teljes munkafolyamat megtervezéséhez és lebonyolításához szükséges.
A Filmírás szakot azoknak ajánljuk, akik a forgatókönyv általános szabályain, technikai követelményein túlmenően kívánnak foglalkozni filmírással, továbbá szeretnek olvasni, írni, filmeket elemezni. A képzés a filmes, televíziós/filmsorozatírás sajátosságaival, a novellák, regények, drámák adaptációjának kérdéséivel, a film műfajaival, a dialógírással, a karakterteremtéssel, a filmzene alkalmazási lehetőségeivel foglalkozik.
Célunk olyan mozgóképes szakemberek képzése, akik fantáziájuk, világszemléletük, egyéni látásmódjuk birtokában képesek az őket körülvevő külső és belső világot vizuálisan megfogalmazni. Az operatőr képi ábrázolás stílusjegyei, a vizuális kultúra, a társművészetek, a filmkészítés elméleti és gyakorlati metodikái ismeretében megvalósítják saját alkotói útjukat, illetve érzékenyen képesek megteremteni a rendező által megálmodott vizuális látványt.
A képzés célja olyan filmes, televíziós, digitális felületekre dolgozó szakemberek képzése, akik képesek a mozgóképgyártás különböző területein alkotóként működni, és kezdeményező, illetve döntéshozó szerepet betölteni. Ismerik a mozgóképkészítés valamennyi technológiáját, technikáját, és képesek azt önállóan, valamint egy stáb alkotóközösségével együtt is alkalmazni. Szolgálják és gazdagítják a magyar, illetve az egyetemes mozgóképkultúrát, szakismeretükkel a filmművészet valamennyi ágának hasznára lehetnek. Ismerik a filmtörténet fontos, megkerülhetetlen múlt- és jelenbéli alkotásait, azok filozófiai, lélektani, esztétikai kérdésiben és kultúrtörténeti beágyazottságában biztosan tájékozódtak.
Ez a képzés neked való, ha szereted a filmeket, érdekel a filmezés világa, és szívesen foglalkoznál filmek készítésével is! Ha örömmel és empátiával végzel olyan alkotótevékenységet, amelyben lehetőséged nyílik megmutatni saját személyiségedet. Lényeges, hogy vállald a kockázatot, ha új élményekkel, változatos feladatokkal találkozol, és ezek megoldása során megszervezheted saját magad és mások tevékenységeit egyaránt. Előnyös továbbá, ha érdeklődsz az új kihívások iránt, szeretnéd fejleszteni tudásodat, képes vagy együttműködni másokkal, és érdeklődsz a körülötted zajló kortárs kulturális, társadalmi események iránt.
A hazai filmipar és produceri irodák számára gyártási szakemberek képzése, a már meglévő általános kulturális és filmművészeti ismeretek bővítése és alkalmazása.
A filmkészítés alkotófeladatainak egyik legszebb, legtöbb kreativitást igénylő munkafolyamata a vágás. A szakma művelőjének elengedhetetlen alaptulajdonságai közé tartozik többek közt a stílus- és ritmusérzék, a dramaturgiai érzék, az intuíció, a formaérzékenység és a nyitott gondolkodás, ahogyan a kimagasló képi gondolkodás és az összetett műveletek átlátására való képesség is. A játékfilmvágás alkotói tevékenység, amely meghatározza a film végeredményét. A vágó a képzés során megtanulja a képi ritmusművészet alapelemeit, a montázs („összeszerelés”) gyakorlatának szemszögéből tekinti át a mozgókép történetét, illetve alakítja ki saját stílusát.
A televíziózás világszerte átalakulóban lévő, más és más platformokon hódító, folyamatos fejlesztésekkel, állandóan megújuló formátumokkal, technikai innovációkkal gazdagodó iparág. A képzés célja olyan szakemberek képzése, akik műsorvezetői, riporteri, publicisztikai, rendezői, operatőri ismereteik és fejlett kommunikációs képességeik, valamint a mozgóképek kifejező eszközeinek ismerete birtokában felkészültek arra, hogy részt vegyenek televíziós műfajokban, illetve televíziós szakemberekkel való együttműködésben különféle műsorok készítésében. Cél továbbá olyan szakemberek képzése, akik képesek a televíziós műsorkészítés valamennyi részegységében asszisztensi feladatkörök ellátására, akik elméleti és gyakorlati alapismeretekkel rendelkeznek. Hallgatóink megismerik a filmes- és televíziós szakma mesterségbeli fogásait, elsajátítják a filmkészítés alapvető ismereteit, miközben egyénileg és csoportmunkák során körkörös ismereteket szereznek a filmes és televíziós stábban történő munkáról.
Képzési szint: mesterképzés
Munkarend: nappali és levelező
Finanszírozási forma: állami ösztöndíjas
Képzési idő: 2 félév
Állami támogatás/önköltség féléves összege: 240.000 Ft
A képzés önköltséges finanszírozási formában is indul.
A Színház- és Filmművészeti Egyetem (SZFE) történetében először indul tanárképzés. célja olyan kiemelkedő szaktanárok képzése, akik magas szinten tudják képviselni a filmművészeti szakma tárgyainak oktatását.
A képzés egyedi stratégiai együttműködés keretében indul a Pázmány Péter Katolikus Egyetem Bölcsészet- és Társadalomtudományi Karával (PPKE BTK)
A filmművészeti tanár mesterképzésre a filmoperatőr művész, a filmrendező művész, és a dokumentumfilm-rendező művész MA szakok valamelyikén szerzett diplomával rendelkezők jelentkezhetnek.
Az egyetemi szintű szakokon szerezhető szakképzettségekkel egyenértékűek a 2010 előtt megszerzett, azonos megnevezésű, főiskolai szintű szakképzettségek.
A rövid ciklusú képzés arra készíti fel a hallgatókat, hogy a filmművészet szakmai tárgyait oktassák szakgimnáziumban, szakiskolában, illetve az alapfokú művészetoktatásban.
A kétféléves, diszciplináris MA végzettségre épülő képzés során a hallgatók elsajátítják a filmművészeti tanár szakterületére vonatkozó kompetenciákat. Ide tartozik a tanult művészeti ismeretek átadásának képessége; a jó együttműködő- és kommunikációs képesség elsajátítása, a mozgóképkészítés gyakorlatának ismerete; a tanórán kívüli tanulói csoportok szervezése és irányítása, a pedagógiai folyamatok és a tanulók értékelése, a művészeti tevékenység tanulást támogató, a személyiség fejlesztést segítő pedagógiai módszerek ismerete és alkalmazási lehetőségei, valamint a filmkészítés összetett folyamata során felmerülő a stresszkezelési módszerek és azok leküzdési stratégiáinak ismerete.
A fenti kompetenciák elsajátításával párhuzamban a hallgatók a filmművészeti tanár szak szakterületi ismereteire is szert tesznek tanulmányaik során: megtanulják a filmművészeti nevelés pedagógiai alapelveit és általános módszereit; a mesterképzésben elsajátított szakterületi ismeretek pedagógiai alkalmazását. A korszerű kutatások fényében képesek lesznek a mesterképzésben elsajátított szakterületi ismeretek pedagógiai alkalmazására; megismerik a filmművészeti oktatás és nevelés helyét, szerepét és módszereit; a Nemzeti alaptanterv nevelési- és oktatási tudnivalóit. Feladatuk lesz továbbá megismerkedni a filmművészeti nevelés és a személyiségfejlesztés kapcsolatával; a filmművészet alkalmazási módszereivel más curriculum területek oktatásában; felkészülni a tehetséggondozásra, a tanulók professzionális filmművészi pályára történő előkészítésére, valamint a kiemelkedő művészi tehetségek egyéni kibontakoztatásának feladataira.
Az SZFE és a PPKE BTK együttműködése hozzájárul a filmművészet oktatásának legmagasabb színvonalú formájához. A képzés egyedi struktúrája és intenzív folyamata segíti a hallgatókat abban, hogy a pedagógia és a pszichológia alapelveitől kezdve a filmművészet széles skáláját érintő ismeretekkel gazdagodjanak és kiváló szaktanárrá válhassanak, akik magabiztosan tudják oktatni a filmművészet szakmai tárgyait. A szak – gazdag tananyaga révén, amely az SZFE és a PPKE szakmai bázisát és tapasztalatait együttesen építi magába –, nemcsak a filmművészeti oktatás minőségét emeli, hanem az újabb generációkat is előkészíti arra, hogy a filmpedagógia különböző területein kiemelkedő és inspiráló szerepet töltsenek be.
A felvételi vizsga egy fordulóból áll.
I. forduló:
Szóbeli vizsga
Az akciórendező mesterszak egyedülálló lehetőséget nyújt a filmalkotás és az akciójelenetek rendezése iránt érdeklődő hallgatóknak, hiszen képesek lesznek tévéfilmek, illetve (kis)játékfilmek akciójeleneteinek megrendezésére, illetve second unit rendezőként segítik a film rendezőjének munkáját. Az akciórendező és a second unit director szerepe az utóbbi időkben kiemelt fontosságúvá vált a filmgyártásban; napjainkban már önálló szakmának is tekinthető. A képzésben résztvevő megismeri a színész-, kaszkadőr- és a statisztéria-vezetés gyakorlatát, széleskörű tudása és gyakorlata lesz az akció- és tömegjelenetek sokszínű elméletének, irányzatainak, azok gyakorlati alkalmazásának lehetőségei tekintetében. Képes az akciórendezéshez szükséges összes technikai felszerelés és VFX programok integrálására és összehangolására, valamint nyomon tudja követni az ezekkel kapcsolatos fejlesztéseket is.
A szakon végzett szakember ismeri az akciórendezői (second unit rendezői) munka szerepkörét a filmgyártásban, a forgatókönyv mozgóképre való adaptálásától az utómunka befejezéséig. A munkájához szükséges technikai eszközökről, valamint azok felhasználási lehetőségeiről naprakész tudással rendelkezik, beleértve az egyes részfeladatokhoz kapcsolódó idő- és szakemberigényt.
Képes a film műfajához illő és illeszkedő alkotói koncepció kialakítására és megvalósítására. Képes felmérni és mérlegelni a producer és a rendező által támasztott, akciójelenetekhez kapcsolódó igényeket, illetve képes azoknak biztonságos határokon belüli megvalósítására.
Attitűdjében összehangolt munkára törekszik a forgatócsoport minden egyes részlegével. Folyamatosan követi a munkájához szükséges ismeretekben, eszközökben, felszerelésekben létrejövő fejlesztéseket, változásokat. Nyomon követi a filmkészítés új stílusirányzatait és a kortárs alkotásokat.
Az akciórendező elfogadja, hogy ő és a stábja a producer és a rendező által összeállított elsődleges stáb alatt dolgozik, ugyanakkor egyéni felelősséget vállal a saját munkájához szükséges digitális eszközökért, felszerelésekért, a munkáját segítő információs felületeken önállóan eligazodik. Betartja és betartatja az akciórendezéshez kapcsolódó tevékenységek feltételrendszerét, technikai, biztonsági, pénzügyi fegyelmét, idő korlátait.
A képzés során bővíti elméleti ismereteit a filmelemzés, az akciójelenetek törvényszerűségei, illetve a hatáselemzés terén, szereplővezetést tanul, valamint közösen gondolkozik a film társalkotóival a látvány- és dramaturgiai egység létrehozása érdekében.
A gyakorlati ismeretek körében közös és önálló kaszkadőr- és színészgyakorlatokon vesz rész, fejleszti a VFX programok készségszintű használatát, elmélyíti tudását a vágás, a previzualizációs formák és a hangtervezés területén.
Az Akciófilmrendező MA bemeneti követelményei:
mozgókép- film- és televíziórendező BA
mozgókép- operatőr
filmrendező MA
filmoperatőr MA
A színházi dramaturgok képzése fontosnak tekinti a színházközpontú szövegelemzést és szöveggondozást, az írás- és fordításgyakorlatot, a kortárs dráma olvasását, illetve ezek szinopszisainak a megírását, az előadáselemzést és a Színházismeret tantárgyat is. Cél, hogy olyan dramaturgokat képezzenek, akik alkotó partnerei lehetnek a rendezőnek a próbafolyamatban, remek szórólapokat, vagy szinopszisokat írjanak, képesek legyenek olvasmányos, egyúttal dokumentumértékű műsorfüzetet összeállítani. Egyúttal, hogy olyan felkészült szakemberek legyenek, akiknek nem okoz gondot több műfordítás összevetése sem az eredeti szöveggel.
Az elmúlt időben egyre nagyobb érdeklődés mutatkozott a színházi neveléssel, az interaktív, vagy részvételi színházzal és a drámapedagógiával foglalkozó szakemberek iránt. Ez a képzés is egyfajta művészetközvetítés, tudniillik a drámainstruktorok a művészeti munkát, a színházi intézményeket kötik össze az egyéb szférákkal. A képzés célja olyan drámainstruktorok képzése, akik közművelődési és művészeti intézményekben, vagy a médiában képesek a kulturális tervezésben és szervezésben, illetve a drámajátékok tervezésében és vezetésében való, jártasságot igénylő feladatkörök ellátására. Képesek továbbá színházaknál és filmekben színészi feladatok, illetve szabadidő-szervezői feladatok ellátására. A hallgatók többek közt a Színház- és drámatörténet, a Színházi beavatás formái, a Drámajátékos gyakorlatok, valamint a Színház gyakorlati működése c. tárgyakat hallgathatják.
a.) drámajáték specializáció
A drámainstruktor művészeti szervezetekben, a közművelődésben és a közösségi élet színterein dramatikus tevékenységet, illetve színházi munkaformákat is magukban foglaló eseményeket tervező, szervező és megvalósító művészetközvetítő szakember.
Magyarországon a színházi nevelés hagyománya rendkívül gazdag, gyakorlata nemzetközi összevetésben is kiemelkedően sokszínű. Az utóbbi években a terület iránti érdeklődés robbanásszerűen megnőtt, a kőszínházi és a független alkotói körökben egyaránt a szakmai elhivatottság egyfajta mércéjévé vált a színházi formákat használó, meghatározott nevelési célokat (pl. egyéni készségfejlesztést, közösségi problémák csoportos feldolgozását, művészeti alkotások értő befogadását) követő tevékenység.
A gyakorlatorientált képzésre társadalmi érzékenységgel bíró, kiemelkedő kommunikációs készségű, a közös gondolkodás és alkotás iránt nyitott fiatalok jelentkezését várjuk.
b.) rendezői specializáció
A rendezői specializációval rendelkező drámainstruktorok olyan szakemberek, akik a művészeti intézményekben, a közművelődésben és a közösségi élet színterein képesek a dramatikus tevékenységek irányítására, illetve képesek a színházi munkaformákat is magukban foglaló művészetközvetítő események tervezésére és megvalósítására.
c.) művészeti szervező specializáció
A drámainstruktor művészeti szervezetekben, a közművelődésben és a közösségi élet színterein dramatikus tevékenységet, illetve színházi munkaformákat is magukban foglaló eseményeket tervező, szervező és megvalósító művészetközvetítő szakember.
d.) színjátékos specializáció
A színjátékos specializáció célja a fentiek mellett olyan szakemberek képzése, akik képesek színházaknál, filmekben színészi feladatok ellátására, valamint dramatikus tevékenységek felhasználásával művészetközvetítői feladatokban való részvételre is.
A szakra csak olyan felvételizők jelentkezését várjuk, akik legalább 5 év előadóművészeti, illetve színházi gyakorlattal rendelkeznek.
A drámainstruktor – rendező specializáció – szak célja a fentiek mellett olyan szakemberek képzése, akik képesek színházakban, a színházi munkaformákat alkalmazó intézményekben és eseményeken a rendezői (művészi) feladatok ellátására.