SZÍNMŰVÉSZ
A színészképzés célja olyan színművészek képzése és felkészítése, akik az elsajátított széles körű, összetett készségeik, illetve elméleti és gyakorlati ismereteik birtokában alkalmasak a kor kihívásainak megfelelően különféle színházi stílusokban megmutatkozni. A képzés foglalkozik a színpadi színészmesterség mellett a filmes színészmesterséggel is.
A végzettek így egyaránt képessé válnak rádiós produkciókban és filmszinkronizálási feladatokban magas szintű színművészeti tevékenységet folytatni.
A színművész szak specializációi:
a) prózai színművész specializáció
b) bábszínész specializáció
c) zsidó színházi specializáció
SZÍNHÁZMŰVÉSZETI TANÁR
A Színház- és Filmművészeti Egyetem (SZFE) a Pázmány Péter Katolikus Egyetem Bölcsészet- és Társadalomtudományi Karával (PPKE BTK) együttműködésben színházházművészeti tanár mesterképzést indít. Az egyedi stratégiai együttműködés célja olyan kiemelkedő szaktanárok képzése, akik magas szinten tudják képviselni a színházművészeti szakma tárgyainak oktatását.
A színházművészeti tanár mesterképzésre a színművész, a színházi rendező, és a színházi dramaturg osztatlan szakok valamelyikén szerzett diplomával rendelkezők jelentkezhetnek.
A rövid ciklusú (két féléves) képzés összesen 60 kredit megszerzése révén készíti fel a hallgatókat arra, hogy a színházművészet szakmai tárgyait oktassák szakgimnáziumban, szakiskolában, illetve az alapfokú művészetoktatásban.
Az SZFE és PPKE BTK összefogásával induló rendhagyó színházpedagógiai mesterképzés hozzájárul a színházművészet oktatásának legmagasabb színvonalú formájához. A képzés egyedi struktúrája és intenzív, két féléves folyamata segíti a hallgatókat abban, hogy kiváló szaktanárrá válhassanak, akik magabiztosan tudják oktatni a színházművészet szakmai területeit. A program nemcsak gyakorlati ismereteket nyújt, hanem tudományos megalapozást is biztosít, ezzel megteremtve a lehetőséget a hallgatóknak a doktori tanulmányok későbbi megkezdésére is.
A televíziózás világszerte átalakulóban lévő, más és más platformokon hódító, folyamatos fejlesztésekkel, állandóan megújuló formátumokkal, technikai innovációkkal gazdagodó iparág. A képzés célja olyan szakemberek képzése, akik műsorvezetői, riporteri, publicisztikai, rendezői, operatőri ismereteik és fejlett kommunikációs képességeik, valamint a mozgóképek kifejező eszközeinek ismerete birtokában felkészültek arra, hogy részt vegyenek televíziós műfajokban, illetve televíziós szakemberekkel való együttműködésben különféle műsorok készítésében. Cél továbbá olyan szakemberek képzése, akik képesek a televíziós műsorkészítés valamennyi részegységében asszisztensi feladatkörök ellátására, akik elméleti és gyakorlati alapismeretekkel rendelkeznek. Hallgatóink megismerik a filmes- és televíziós szakma mesterségbeli fogásait, elsajátítják a filmkészítés alapvető ismereteit, miközben egyénileg és csoportmunkák során körkörös ismereteket szereznek a filmes és televíziós stábban történő munkáról.
A szakra való jelentkezés feltétele egy BA-s diploma. Az induló képzés mester szak, ami nem zárja ki, hogy a jelentkező bölcsész, szociológus vagy történész alapképzéssel jelentkezzen a szakra. A képzés a képekben való fogalmazásra épül, ezért a történetmesélés azon formái a preferáltak, melyek nem a verbális eszközökre támaszkodnak.
A dokumentumfilm-rendező szakra olyan kreatív, empatikus és érzékeny hallgatók jelentkezését várja az Egyetem, akik megkérdőjelezhetetlen filmes érdeklődéssel és a dokumentumfilm műfajának ismeretével rendelkeznek. A szociális érzékenység, a valóság iránti nyitottság, a fejlett vizuális látásmód, a mindennapi történésekre való figyelés, az emberi sorosok iránti érdeklődés alapfeltétele a felvételi vizsgának. A felvételi vizsga tesztje elsősorban a felvételizők tájékozottságát, világlátását, érettségét hivatott mérni. Lexikális tudásra nincs szükség, ugyanakkor előny, ha a felvételiző már próbálkozott a maga eszközeivel dokumentumfilmet készíteni.
A Filmrendező művész mesterképzési szakra olyan diplomások jelentkezését várjuk, akik megfelelő filmes képzésben részesültek, és korábban megszerzett elméleti és gyakorlati tapasztalataikra alapozva szeretnék tovább mélyíteni tudásukat. A képzés célja, hogy a hallgatók autonóm alkotókká váljanak, képesek legyenek egyéni, magas színvonalú művészi alkotások létrehozására.
A képzés célja olyan filmoperatőrök képzése, akik képesek az őket körülvevő világot vizuálisan értelmezni, akik megtalálják saját alkotói útjukat és képesek történeteket elmondani, gondolatokat kifejezni a képek nyelvén. A képzés elvégzésével a hallgató megismeri a képi ábrázolás stílusjegyeit a különböző vizuális kultúrákban és társművészetekben egyaránt, illetve elsajátítja a filmkészítés szakirányainak elméletét és gyakorlatát, továbbá rendelkezik egyéni látásmóddal, kialakul a vizuális fantáziája, kompozíciós érzéke. A végzettek munkájuk során képesek lesznek a filmkészítés szakembereivel kreatív módon együttműködni, valamint felkészültek lesznek tanulmányaik doktori képzésben történő folytatására.
A képzés célja forgatókönyvírók képzése, akik alkalmasak releváns, magas művészi színvonalat képviselő, eredeti hangú történetek megalkotására, amelyek mind a magyar, mind a nemzetközi kortárs filmművészetben értékes, kiemelkedő filmalkotások alapjául szolgálhatnak. Tájékozottak a magyar és nemzetközi filmművészetben, valamint annak társművészeteiben (színház, irodalom, televízió), a mindenkori társadalmi, közéleti kérdésekben. Figyelemmel követik és behatóan ismerik a legújabb mozgóképes irányzatokat, a magyar és a nemzetközi kulturális életet. Felkészültek tanulmányaik doktori képzésben történő folytatására.
A mesterszakos képzés célja Látványtervező művész szakemberek képzése, akik a látványtervezői elméleti és gyakorlati tudásuk és megfelelő tervezői készségek birtokában alkalmasak a magyar és az egyetemes vizuális mozgófilmes kultúra szolgálatára és terjesztésére. Szakismereteikkel segítségére tudnak lenni a színház- és mozgóképművészet többi ágának is. A látványtervezés funkcionális, művészi és közéleti problematikájában képesek mérvadó vélemény kialakítására, és a látványtervezés különböző szakterületein kezdeményező, vezető tervezői, művészeti műhelyt vezető szerep betöltésére. Felkészültek tanulmányaik doktori képzésben történő folytatására. A képzés során a hallgatók többek közt a játékfilmes látványtervezés elméletét, a látványtervezés gyakorlatát, a filmdramaturgia és a forgatókönyvírás ismereteit sajátítják el.
A színházi dramaturgok képzése fontosnak tekinti a színházközpontú szövegelemzést és szöveggondozást, az írás- és fordításgyakorlatot, a kortárs dráma olvasását, illetve ezek szinopszisainak a megírását, az előadáselemzést és a Színházismeret tantárgyat is. Cél, hogy olyan dramaturgokat képezzenek, akik alkotó partnerei lehetnek a rendezőnek a próbafolyamatban, remek szórólapokat, vagy szinopszisokat írjanak, képesek legyenek olvasmányos, egyúttal dokumentumértékű műsorfüzetet összeállítani. Egyúttal, hogy olyan felkészült szakemberek legyenek, akiknek nem okoz gondot több műfordítás összevetése sem az eredeti szöveggel.
Az elmúlt időben egyre nagyobb érdeklődés mutatkozott a színházi neveléssel, az interaktív, vagy részvételi színházzal és a drámapedagógiával foglalkozó szakemberek iránt. Ez a képzés is egyfajta művészetközvetítés, tudniillik a drámainstruktorok a művészeti munkát, a színházi intézményeket kötik össze az egyéb szférákkal. A képzés célja olyan drámainstruktorok képzése, akik közművelődési és művészeti intézményekben, vagy a médiában képesek a kulturális tervezésben és szervezésben, illetve a drámajátékok tervezésében és vezetésében való, jártasságot igénylő feladatkörök ellátására. Képesek továbbá színházaknál és filmekben színészi feladatok, illetve szabadidő-szervezői feladatok ellátására. A hallgatók többek közt a Színház- és drámatörténet, a Színházi beavatás formái, a Drámajátékos gyakorlatok, valamint a Színház gyakorlati működése c. tárgyakat hallgathatják.
a.) drámajáték specializáció (CSAK nappali munkarendben indul)
A drámainstruktor művészeti szervezetekben, a közművelődésben és a közösségi élet színterein dramatikus tevékenységet, illetve színházi munkaformákat is magukban foglaló eseményeket tervező, szervező és megvalósító művészetközvetítő szakember.
Magyarországon a színházi nevelés hagyománya rendkívül gazdag, gyakorlata nemzetközi összevetésben is kiemelkedően sokszínű. Az utóbbi években a terület iránti érdeklődés robbanásszerűen megnőtt, a kőszínházi és a független alkotói körökben egyaránt a szakmai elhivatottság egyfajta mércéjévé vált a színházi formákat használó, meghatározott nevelési célokat (pl. egyéni készségfejlesztést, közösségi problémák csoportos feldolgozását, művészeti alkotások értő befogadását) követő tevékenység.
A gyakorlatorientált képzésre társadalmi érzékenységgel bíró, kiemelkedő kommunikációs készségű, a közös gondolkodás és alkotás iránt nyitott fiatalok jelentkezését várjuk.
b.) rendezői specializáció (CSAK levelező munkarendben indul)
A rendezői specializációval rendelkező drámainstruktorok olyan szakemberek, akik a művészeti intézményekben, a közművelődésben és a közösségi élet színterein képesek a dramatikus tevékenységek irányítására, illetve képesek a színházi munkaformákat is magukban foglaló művészetközvetítő események tervezésére és megvalósítására.
A drámainstruktor – rendező specializáció – szak célja a fentiek mellett olyan szakemberek képzése, akik képesek színházakban, a színházi munkaformákat alkalmazó intézményekben és eseményeken a rendezői (művészi) feladatok ellátására.
A szakra csak olyan felvételizők jelentkezését várjuk, akik legalább 5 év előadóművészeti, illetve színházi gyakorlattal rendelkeznek.
c.) művészeti szervező specializáció (CSAK nappali munkarendben indul)
A drámainstruktor művészeti szervezetekben, a közművelődésben és a közösségi élet színterein dramatikus tevékenységet, illetve színházi munkaformákat is magukban foglaló eseményeket tervező, szervező és megvalósító művészetközvetítő szakember.