Ilyen feltételek mellett mennyire lett sokszínű az osztályotok?
Sz. B. Nagy örömünkre roppant sokszínű társaság alakult ki. Önmagában az a helyzet, hogy a jelentkezők kora, művészi életútja ennyire heterogén alaphelyzetet teremt a munkához. Vannak egészen tapasztalt hallgatók, vannak népszerű budapesti kőszínházban játszó komoly szerepeket játszó hallgatóink, és vannak egészen ifjú tehetségek is. Ez a sokszínűsége az osztálynak egészen inspirálóan hat mindannyiunkra.
Míg a klasszikus színművész szakra nagy valószínűséggel tehetséges, ámbár tapasztalatlan fiatalok kerülnek be, addig a ti szakotokra már sok színpadi tapasztalattal rendelkező, nem feltétlenül fiatalok nyernek felvételt. Nem olyan homogén az osztály. Ez nehézség inkább, vagy segíti a közös munkát?
K. J. A lényeges különbség abból is fakad, hogy színházban dolgozó emberekről beszélünk, tehát hetente csak egyszer találkozhatunk velük. Ez rögtön alapjaiban változtatja meg a munkafolyamat intenzitását a nappali színművész szakkal szemben. Hétfőn – mikor a vidéki színházak szünnapot tartanak-, tudnak a hallgatók Pestre utazni, s ilyenkor az elméleti és a gyakorlati órákon is részt vesznek. Egy klasszikus próbafolyamat esetükben kizárt.
Milyen vizsgaelőadásokat lehet ilyen időbeosztással tervezni?
K. J. Főleg olyan témákat keresünk a hallgatókkal ebben a három évben, amivel önállóan s egyedül foglalkozhatnak.
Monodrámára, esetleg kétszereplős előadásokra kell gondolni?
K. J. Pontosan. És ezen kívül a Nagy Endre-féle kabaré műfaját kezdtük el közelebbről megvizsgálni. Kisebb jeleneteket, monológokat, verseket, kuplékat, konferanszokat hoznak a hallgatók.
Sz. B. Mindezt természetesen igényes irodalmi válogatás előzi meg.
A hallgatók vagy ti válogatjátok ki az anyagokat?
Sz. B. Elsősorban a hallgatók. Nem győzöm hangsúlyozni, hogy milyen fontos, ugyanis óriási muníció egy színházi alkotó számára az, hogy ennyi fontos művészi döntés felelőssége van a vállán. Olvas, szerkeszt, vagy épp maga írja a szövegét, már akár szcenikai ötleteket is felvázol, majd kiáll az osztály elé és érveléssel megvédi a koncepcióját. Ez olyan összetett alkotói feladat, aminek minden dimenziójával meg kell küzdeniük a hallgatóinknak. Sokkal hasznosabb így dolgozniuk, mintha kizárólag mi, tanárok osztanánk ki a szövegeket, szerepeket és találnánk ki a megvalósítás részleteit.