A leírásokban az Egyetemünkön futó képzéseket találod meg, amelyek sora azonban nem egyezik az ősszel induló képzésekkel. A 2023-ban induló képzéseink a felvi.hu felületén elérhetők: az SZFE oldala a Felvi.hu-n.
A leírásokban az Egyetemünkön futó képzéseket találod meg, amelyek sora azonban nem egyezik az ősszel induló képzésekkel. A 2023-ban induló képzéseink a felvi.hu felületén elérhetők: az SZFE oldala a Felvi.hu-n.
A színészképzés célja olyan színművészek képzése és felkészítése, akik az elsajátított elméleti és gyakorlati ismeretek széles körű, összetett készségeik birtokában alkalmasak a kor kihívásainak megfelelően különféle színházi stílusokban megmutatkozni. A képzés foglalkozik a színpadi színészmesterség mellett a filmes színészmesterséggel is.
A végzettek így képessé válnak rádiós produkciókban és filmszinkronizálási feladatokban egyaránt magas szintű színművészeti tevékenységet folytatni.
A színművész szak két specializációja:
a) Prózai színművész
b) Zenés színművész
A zenés színész képzés megegyezik a színészképzéssel, azzal a különbséggel, hogy az oktatás során nagyobb hangsúlyt kap a hallgatók zenei képzésének fejlesztése. A szakirány célja, hogy az itt végzett hallgatók a prózai műfajokon túl, bármely zenés műfajban (daljáték, operett, musical) is kiemelkedően megállják a helyüket.
c) Báb színművész
A színészképzés célja olyan bábszínművészek képzése és felkészítése, akik az elsajátított elméleti és gyakorlati ismeretek széles körű, összetett készségeik birtokában alkalmasak a kor kihívásainak megfelelően különféle színházi stílusokban megmutatkozni.
A képzés célja színházrendezők felkészítése, akik ismerik a világtörténeti és kortárs színház irányzatait, és képesek egyéni, saját elképzelésük színpadon történő megjelenítésére. Megszerzett elméleti és gyakorlati ismereteik birtokában a színházrendezők alkalmassá válnak a személyes fogalmazásmódra, professzionális előadás létrehozására, érvényes mondandó kifejezésére a színház különféle műfajaiban. Felkészültségük alapján kellő mélységű elméleti ismerettel és gyakorlati készséggel rendelkeznek tanulmányaik doktori képzésben történő folytatásához.
Színházrendező szak négy specializációja:
a) prózai színházrendező
b) zenésszínház rendező
A zenés színházrendező képzés során kiemelt hangsúlyt kap a hallgatók speciális zenei képzése. A szakirány célja, hogy az itt végzett hallgatók a zenés színházi rendezővé váljanak.
c) báb színházrendező
A képzés célja báb színházrendezők felkészítése, akik ismerik a világtörténeti és kortárs bábszínház irányzatait, és képesek egyéni, saját elképzelésük színpadon történő megjelenítésére. Megszerzett elméleti és gyakorlati ismereteik birtokában a színházrendezők alkalmassá válnak a személyes fogalmazásmódra, professzionális előadás létrehozására, érvényes mondandó kifejezésére a színház különféle műfajaiban. Felkészültségük alapján kellő mélységű elméleti ismerettel és gyakorlati készséggel rendelkeznek tanulmányaik doktori képzésben történő folytatásához.
d) fizikai színházi koreográfus rendező
Az oktatás célja olyan szakemberek képzése, akik a színházi munkafolyamatok pontos ismeretének elsajátításával képesek lesznek színházi előadások létrejöttekor a próbafolyamat munkamenetét átlátni, megszervezni. A rendező melletti munkatársként egyéb, szakmaspecifikus feladatokat ellátni (kellékes, súgó, ügyelő), és ha szükséges, előadások hátterét, zökkenőmentes lefolyását biztosítani kőszínházakban és független társulatoknál egyaránt.
A szakra való jelentkezés képzésbeli feltétele egyedül egy BA-s diploma. Korhatár a felvételi vizsgán nincs. A dokumnetumfilm-rendező szakra olyan kreatív, empatikus és érzékeny hallgatók jelentkezését várja az Egyetem, akik megkérdőjelezhetetlen filmes érdeklődéssel és a dokumentumfilm műfajának ismeretével rendelkeznek. A szociális érzékenység, a valóság iránti nyitottság, a fejlett vizuális látásmód, a mindennapi történésekre való figyelés, az emberi sorosok iránti érdeklődés alapfeltétele a felvételi vizsgának. A felvételi vizsga tesztje elsősorban a felvételizők tájékozottságát, világlátását, érettségét hivatott mérni. Lexikális tudásra nincs szükség, ugyanakkor előny, ha a felvételiző már próbálkozott a maga eszközeivel dokumentumfilmet készíteni. Az induló képzés mester szak, ami nem zárja azt ki, hogy a jelentkező bölcsész, szociológus vagy történész alapképzéssel jelentkezzen a szakra. A képzés a képekben való fogalmazásra épül, ezért a történetmesélés azon formái a preferáltak, melyek nem a verbális eszközökre támaszkodnak. A felvételi három fordulós, de két rostás, ami azt jelenti, hogy mindenki, aki írásbeli vizsgát tesz, a szóbeli vizsgán is részt vesz. Az elhivatottság és a megfelelő idővel való rendelkezés az egyik alapfeltétele a sikeres felvételinek.
A Filmrendező művész mesterképzési szakra olyan diplomások jelentkezését várjuk, akik megfelelő filmes-képzésben részesültek, és korábban megszerzett elméleti és gyakorlati tapasztalataikra alapozva szeretnék tovább mélyíteni tudásukat. A képzés célja, hogy a hallgatók autonóm alkotókká váljanak, képesek legyenek egyéni, magas színvonalú művészi alkotások létrehozására.
A képzés célja olyan filmoperatőrök képzése, akik képesek az őket körülvevő világot vizuálisan értelmezni, akik megtalálják saját alkotói útjukat és képesek történeteket elmondani, gondolatokat kifejezni a képek nyelvén. A képzés elvégzésével a hallgató megismeri a képi ábrázolás stílusjegyeit a különböző vizuális kultúrákban és társművészetekben, elsajátítja a filmkészítés szakirányainak elméletét és gyakorlatát, továbbá rendelkezik egyéni látásmóddal, kialakul a vizuális fantáziája, kompozíciós érzéke. A végzettek munkájuk során képesek lesznek a filmkészítés szakembereivel kreatív módon együttműködni, valamint felkészültek lesznek tanulmányaik doktori képzésben történő folytatására.
Az MA képzés célja látványtervező művész szakemberek képzése, akik a látványtervezői elméleti és gyakorlati tudásuk és megfelelő tervezői készségek birtokában alkalmasak a magyar és az egyetemes vizuális mozgófilmes kultúra szolgálatára és terjesztésére. Szakismereteikkel segítségére tudnak lenni a színház- és mozgóképművészet többi ágának is. A látványtervezés funkcionális, művészi és közéleti problematikájában képesek mérvadó vélemény kialakítására, és a látványtervezés különböző szakterületein kezdeményező, vezető tervezői, művészeti műhelyt vezető szerep betöltésére. Felkészültek tanulmányaik doktori képzésben történő folytatására. A képzés során a hallgatók többek közt a játékfilmes látványtervezés elméletét, látványtervezés gyakorlatát, a filmdramaturgia és forgatókönyv ismereteit sajátítják el.
A projekt-szemléletű képzés célja, hogy a filmhang készítés lényegét érintő képességeket erősítse: együttműködési és kommunikációs készség, problémamegoldó képesség, technikai-, tervező- és szervező készség, dramaturgiai érzék, analitikus hallás és történetközpontú hangi gondolkodás kialakítása. Filmhang készítővé válni minden műfajban komplex tudást, érzékenységet, szakmai felkészültséget, de mindenekelőtt magas fokú együttműködési kultúrát feltételez. A filmhang készítő szakon tanuló diákoknak ezen felül meg kell ismerkedniük azzal a jelentős mennyiségű szakmai ismerettel, ami a XXI. századi filmhang rögzítéséhez és utómunkájához, a hang dramaturgiájának kialakításához, valamint a teljes munkafolyamat megtervezéséhez és lebonyolításához szükséges.
A filmírás szakot azoknak ajánljuk, akik a forgatókönyv általános szabályain, technikai követelményein túlmenően kívánnak foglalkozni filmírással, továbbá szeretnek olvasni, írni, filmeket elemezni. A képzés a filmes, televíziós/sorozat filmírás sajátosságaival, a novellák, regények, drámák adaptációjának kérdéséivel, a film műfajaival, a dialóg írással, a karakterteremtéssel, a filmzene alkalmazási lehetőségeivel foglalkozik.
Célunk olyan mozgóképes szakemberek képzése, akik fantáziájuk, világszemléletük, egyéni látásmódjuk birtokában képesek az őket körülvevő külső és belső világot vizuálisan megfogalmazni. Az operatőr képi ábrázolás stílusjegyei, a vizuális kultúra, a társművészetek, a filmkészítés elméleti és gyakorlati metodikái ismeretében megvalósítják saját alkotói útjukat, illetve érzékenyen képesek megteremteni a rendező által megálmodott vizuális látványt.
A képzés célja olyan /filmes, televíziós, digitális felületekre dolgozó/ szakemberek képzése, akik képesek a mozgóképgyártás különböző területein alkotóként működni és kezdeményező, döntéshozó szerepet betölteni. Ismerik a mozgóképkészítés valamennyi technológiáját, technikáját, és képesek azt önállóan, és egy stáb alkotóközösségével együtt is alkalmazni. Szolgálják és gazdagítják a magyar és egyetemes mozgóképkultúrát, szakismeretükkel a filmművészet valamennyi ágának hasznára lehetnek. Ismerik a filmtörténet fontos, megkerülhetetlen múlt-és jelenbéli alkotásait, azok filozófiai, lélektani, esztétikai kérdésiben és kultúrtörténeti beágyazottságában biztosan tájékozódtak
Ez a képzés neked való, ha szereted a filmeket, érdekel a filmezés világa, és szívesen foglalkoznál filmek készítésével is! Ha örömmel és empátiával végzel olyan alkotótevékenységet, amelyben lehetőséged nyílik megmutatni saját személyiségedet. Lényeges, hogy vállald a kockázatot, ha új élményekkel, változatos feladatokkal találkozol, és ezek megoldása során megszervezheted saját magad és mások tevékenységeit egyaránt. Előnyös továbbá, ha érdeklődsz az új kihívások iránt, szeretnéd fejleszteni tudásodat, képes vagy együttműködni másokkal, és érdeklődsz a körülötted zajló kortárs kulturális, társadalmi események iránt.
A hazai filmipar és produceri irodák számára gyártási szakemberek képzése, a már meglévő általános kulturális és filmművészeti ismeretek bővítése és alkalmazása.
A filmkészítés alkotó feladatainak egyik legszebb, legtöbb kreativitást igénylő munkafolyamata a vágás. A szakma művelőjének elengedhetetlen alaptulajdonságai közé tartozik, többek közt a stílus- és ritmusérzék, a dramaturgiai érzék, az intuíció, a formaérzékenység és a nyitott gondolkodás, ahogyan a kimagasló képi gondolkodás és az összetett műveletek átlátására való képesség is. A játékfilmvágás alkotói tevékenység, mely meghatározza a film végeredményét. A vágó a képzés során megtanulja a képi ritmusművészet alapelemeit, a montázs „összeszerelés” gyakorlat szemszögéből tekinti át a mozgókép történetét, alakítja ki saját stílusát.
A televíziózás világszerte átalakulóban lévő, más és más platformokon hódító, folyamatos fejlesztésekkel, állandóan megújuló formátumokkal, technikai innovációkkal gazdagodó iparág. A képzés célja olyan szakemberek képzése, akik műsorvezetői, riporteri, publicisztikai, rendezői, operatőri ismereteik és fejlett kommunikációs képességeik, valamint a mozgóképek kifejező eszközeinek ismerete birtokában felkészültek televíziós műfajokban, televíziós szakemberekkel együttműködésben műsorok készítésében részt venni. Továbbá olyan szakemberek képzése, akik képeseka televíziós műsorkészítés valamennyi részegységében asszisztensi feladatkörök ellátására, akik elméleti és gyakorlati alapismeretekkel rendelkeznek. Hallgatóink megismerik a filmes-és televíziós szakma mesterségbeli fogásait, elsajátítják a filmkészítés alapvető ismereteit, miközben egyénileg és csoportmunkák során keresztül körkörös ismereteket szereznek a filmes- és televíziós stábban történő munkáról.
A színházi dramaturgok képzése fontosnak tekinti a színházközpontú szövegelemzést és szöveggondozást, az írás- és fordítás-gyakorlatot, a kortárs dráma olvasását/szinopszisírást, az előadáselemzést és a színházismeret-tantárgyat is. Cél az, hogy olyan dramaturgokat képezzenek, akik alkotó partnerei lehetnek a rendezőnek a próbafolyamatban, remek szórólapot vagy szinopszist írnak, képesek olvasmányos, egyúttal dokumentumértékű műsorfüzetet összeállítani és akiknek nem okoz gondot több műfordítás összevetése az eredeti szöveggel.
Egyre nagyobb érdeklődés mutatkozott a színházi neveléssel, az interaktív vagy részvételi színházzal, a drámapedagógiával foglalkozó szakemberek iránt. Ez a képzés is egyfajta művészetközvetítés, a drámainstruktorok a művészeti munkát, a színházi intézményeket kötik össze az egyéb szférákkal. A képzés célja: olyan drámainstruktorok képzése, akik közművelődési és művészeti intézményekben vagy a médiában képesek a kulturális tervezésben és szervezésben, illetve a drámajátékok tervezésében és vezetésében való jártasságot igénylő feladatkörök ellátására. Képesek továbbá színházaknál, filmekben színészi feladatok, illetve szabadidő-szervezői feladatok ellátására. A hallgatók többek közt színház- és drámatörténet, színházi beavatás formái, drámajátékos gyakorlatok, a színház gyakorlati működése tárgyakat hallgathatják.
a.) drámajáték specializáció
A drámainstruktor művészeti szervezetekben, a közművelődésben és a közösségi élet színterein dramatikus tevékenységet, illetve színházi munkaformákat is magukban foglaló eseményeket tervező, szervező és megvalósító művészetközvetítő szakember.
Magyarországon a színházi nevelés hagyománya rendkívül gazdag, gyakorlata nemzetközi összevetésben is kiemelkedően sokszínű. Az utóbbi években a terület iránti érdeklődés robbanásszerűen nőtt, a kőszínházi és független alkotói körökben egyaránt a szakmai elhivatottság egyfajta mércéjévé vált a színházi formákat használó, meghatározott nevelési célokat (pl. egyéni készségfejlesztést, közösségi problémák csoportos feldolgozását, művészeti alkotások értő befogadását) követő tevékenység.
A gyakorlatorientált képzésre társadalmi érzékenységgel bíró, kiemelkedő kommunikációs készségű, a közös gondolkodás és alkotás iránt nyitott fiatalok jelentkezését várjuk.
b.) rendezői specializáció
A rendezői specializációval rendelkező drámainstruktorok olyan szakemberek, akik a művészeti intézményekben, a közművelődésben és a közösségi élet színterein képesek a dramatikus tevékenységek irányítására, illetve képesek a színházi munkaformákat is magukban foglaló művészetközvetítő események tervezésére és megvalósítására.
A drámainstruktor – rendezői specializáció – szak célja a fentiek mellett olyan szakemberek képzése, akik képesek színházakban, a színházi munkaformákat alkalmazó intézményekben és eseményeken a rendezői (művészi) feladatok ellátására.